Door Nadia Wable, voormalig verpleegkundige, nu projectmanager bij Opal Solutions
Ik voel me nog te jong om in mijn eentje de humanistische grondslagen van de gezondheids- en sociale beroepen te herzien. Maar ik herken menselijkheid wel als ik die zie. Als verpleegkundige wil ik daar zorg voor dragen door mensgerichte organisatorische oplossingen te ontwikkelen. De digitalisering van stages in de gezondheidszorg maakt deel uit van deze oplossingen, op voorwaarde dat ze ten dienste blijft staan van de praktijk.
Gedurende mijn hele loopbaan heb ik het geluk gehad om de menselijkheid van zorgverleners te observeren, en in het bijzonder die van stagiairs verpleegkunde. Hun motivatie is eenvoudig en sterk: het leven en de waardigheid van patiënten beschermen. Het lijkt me van vitaal belang om zorg te dragen voor deze energie die op de ander gericht is.
In 2019 heb ik in de Cliniques universitaires Saint-Luc meegewerkt aan de implementatie van Interneo, een oplossing voor de digitalisering van stages in de gezondheidszorg, aangeboden door Opal Solutions. Als verantwoordelijke voor de organisatie van de 2000 jaarlijkse stages van de verpleegafdeling heb ik na de implementatie van de oplossing veel tijd en flexibiliteit gewonnen.
Ik heb die vrijgekomen tijd buiten kantoor geïnvesteerd om terug te keren naar het veld. De informele maar gerichte Gemba Walks zijn waardevolle kansen om de behoeften van elke partner in kaart te brengen: studenten, verpleegkundigen, administratief personeel of pedagogische teams. Uitgaan van ieders behoeften, verwachtingen en ideeën is essentieel om de organisatie menselijker en coherenter te maken.
Door zorg te dragen voor zorgverleners, brengen we hun menselijkheid onder de aandacht en waarderen we die. Zo kunnen zij zich volledig inzetten voor hun zorgtaak. Zorgverleners verdienen evenveel aandacht als een patiënt. Studenten, die nog kwetsbaar zijn in hun loopbaan, verdienen misschien nog wel meer aandacht.
Studenten hebben een coherent en veilig stagekader nodig om onder goede omstandigheden te kunnen leren. Zorgverleners hebben tijd en gedeelde referentiepunten nodig om te kunnen begeleiden zonder uitgeput te raken. Aantrekkelijke instellingen bieden een werkkader waar de samenwerking tussen partners soepeler verloopt, wat de zorg ten goede komt.
Waarom de stage-ervaring een zorgkwestie is
Een slecht gestructureerde stage ondermijnt niet alleen het leerproces, maar ook de kwaliteit van de zorg. Een goed begeleide stage versterkt de veiligheid, het vertrouwen en de continuïteit van de zorg.
De digitalisering van stages in de gezondheidszorg als katalysator voor operationeel humanisme
Wanneer repetitieve taken afnemen, krijgen teams meer tijd voor klinische begeleiding, luisteren en feedback.

Creatieve utopie of UX-stagiair in het kort
Fictief verslag van een studentenparcours
Ik heb besloten om voor mijn tweede jaar een stage te zoeken. Ik pak mijn computer, bekijk de vacatures online, solliciteer en krijg snel antwoord.
Aangenomen voor kindergeneeskunde: mijn doelstellingen kloppen, het avontuur begint. Ik ontdek Interneo. Ik log in en stel mijn planning op met de stageplaats. Ik vind er nuttige informatie, voorbereidingsdocumenten en instructies van het ziekenhuis. Ik zie ook een indicator voor het welzijn van studenten: 91%. Dat is geruststellend.
Dan ga ik naar de uitrusting. Bij de receptie weten ze al wie ik ben en waar ik heen ga. Mijn badge ligt klaar. Ik heb een kluisje, duidelijke procedures en een contactpersoon als ik ergens niet uitkom. Ik voel me welkom.
Maandag, 7 uur. Ik kom aan op de afdeling. Ook hier word ik verwacht. Jessy, mijn referentieverpleegkundige, kent mijn voornaam. Hij of zij leidt me met een glimlach rond. Hier wordt gedeeld, uitgelegd en feedback gegeven. Jessy is opgeleid om te begeleiden. Dat maakt een wereld van verschil.
Ik merk ook dat de stages elkaar kruisen: verpleegkundestudenten met brancardiers, apothekers met een stagiair verpleegkundige, geneeskundestudenten die worden gecoacht door verpleegkundestudenten. Deze interdisciplinariteit maakt dat je zin krijgt om te leren.
Ik kom de stagebegeleider tegen in de lift. Ze vraagt me of alles goed gaat. We praten over mijn plannen. Ze heeft het over talenten, niet over ‘arbeidskrachten’. Ik merk dat ik ertoe doe.
Aan het einde van de stage regel ik eenvoudig het administratieve gedeelte. Jessy keurt mijn uren goed op Interneo. Mijn stageboekje bevat mijn zelfevaluaties en de ontvangen feedback. Jessy vat alles samen op het evaluatieformulier. Het verloopt vlot.
Als ik de kleedkamer verlaat, zie ik dat je met drie muisklikken een berichtje kunt achterlaten of online kunt stemmen op Interneo om je mening over de stage te geven. Het is anoniem en er wordt mij uitgelegd dat mijn feedback het ziekenhuis helpt om vooruitgang te boeken. Ik stem.
Thuis ontvang ik een bedankbericht. Er staat in dat het team mijn stage heeft gewaardeerd. Ik ben ontroerd.
Ik ga terug naar de website van het ziekenhuis om de stages voor volgend jaar te bekijken. Geriatrie lijkt me wel wat. Ik solliciteer. Het ziekenhuis herinnert zich mijn stage op de afdeling kindergeneeskunde. Ik word aangenomen. Ik voel me gewaardeerd.
Wat dit verhaal onthult
Een soepele, gestructureerde en respectvolle stage-ervaring is geen luxe. Het is een directe factor voor motivatie, kwaliteit van zorg en aantrekkelijkheid van beroepen.

De invoering van oplossingen zoals Interneo voor het beheer van stages is meer dan alleen een optimalisatie van processen. Het is een hefboom voor betrokkenheid die tijd vrijmaakt om te anticiperen op de behoeften van studenten en een gastvrije omgeving te creëren die bevorderlijk is voor het welzijn en de kwaliteit van de zorg.
Interneo wordt momenteel gebruikt door 44 zorginstellingen en meer dan 37.000 gebruikers. Aan de hand van een enquête van Opal Solutions wil ik de directe en indirecte voordelen van Interneo voor elk profiel objectiveren: stagiair, zorgverlener, coördinator, supervisor en ondersteunende diensten. Door een verhaal te creëren waarin zorgverleners en studenten centraal staan, ontstaat een ethisch wenselijke horizon. In die zin wordt digitalisering een concreet antwoord op maatschappelijke uitdagingen.
Klinische en menselijke voordelen van de digitalisering van stages in de gezondheidszorg
Het platform vermindert de administratieve rompslomp, beveiligt de informatie, structureert de opvang en vergemakkelijkt de feedback. Het verbetert de begeleiding zonder extra werk te creëren.
Goed beheerde stages om toekomstige zorgverleners te binden
Een student die goed wordt ontvangen, komt terug, beveelt het platform aan en verbindt zich gemakkelijker. Stages worden een kweekvijver, geen verplichting.

Conclusie
Door onze samenwerking te versterken en onze successen te delen, kunnen we het ziekenhuis veranderen in een plek waar de menselijkheid van zorgverleners tot uiting kan komen. Laten we bijdragen aan het creëren van een omgeving waar het goed toeven, werken, leren en behandeld worden is. Nadia Wable, Projectmanager Opal Solutions
